Blog

professioneel team voor professionals

Leren kan heel leuk zijn

In plaats van een gevoel van controle krijg je een gevoel van onmacht. Een voorbeeld hier is bijvoorbeeld de vaardigheid presenteren. Wat mij opvalt bij mensen die er nog niet zo goed in zijn dat ze altijd wijzen naar mensen die er héél goed in zijn en vervolgens geven ze aan: ‘zo goed zal ik nooit worden’. Met andere woorden ze kiezen een punt dat ver weg op de horizon ligt. Zodanig ver dat het in ieder geval het komende jaar niet haalbaar zal zijn. Nou en dat demotiveert.

Leidinggevenden, maar ook collega’s maken zich daar in het geven van feedback meer dan eens schuldig aan: ‘dit doe je niet goed (genoeg), het is belangrijk dat je dat leert’. Complexe vaardigheden worden zo geacht binnen no-time te leren te zijn. Zo blijkt leren en feedback geven aan elkaar gekoppeld te zijn. Hoe dan wel? Kies één aspect. De eerstvolgende stap. Bijvoorbeeld: ‘zorg ervoor dat je een duidelijke structuur aanbrengt in je presentatie en dat je die structuur met je publiek deelt’. Let er op dat je het concreet maakt. Vertaal het in gedrag dat je van de ander wil zien. Dat betekent als feedbackgever die de ander iets wil leren dat je er zelf eerst heel goed over na moet willen denken. Concrete feedback geeft houvast. Is een bereikbaar doel en geeft daarmee motivatie. Kortom leren is leuk, maar wel onder de juiste voorwaarden.

Erwin Smidt[/vc_column_text][/vc_column]

[/vc_row]

[magicactionbox id=”335″]

Erwin SmidtLeren kan heel leuk zijn
Share this post

Join the conversation

Related Posts